Od stycznia bieżącego roku Nasza Szkoła kontynuuje współpracę z Instytutem Edukacji Pozytywnej i uczestniczy w projekcie „ Myślę pozytywnie.”
Przez cały rok kalendarzowy będziemy realizować różnorodne zadania , które skierowane są do nauczycieli, uczniów i rodziców.
Jako pierwsi do zadania projektowego przystąpili nauczyciele.
Pani Agnieszka Mazur i pani Katarzyna Wojechowska ukończyły szkolenie pt.” Komunikacja z rodzicami- wspierająca rola rodziny w tworzeniu koalicji szkolnej na rzecz profilaktyki”. Za ukończenie szkolenia wyżej wymienione panie otrzymały certyfikaty.
Następne zadanie wykonywali uczniowie .
Zajęcia zostały przeprowadzone w trzech różnych klasach i każde miało inną tematykę:
w klasie ósmej zostały przeprowadzone warsztaty pt.” Jestem sieciopozytywny”- zajęcia przeprowadziła pani Agnieszka Mazur. Uczniowie pogłębili swoją wiedzę na tematu hejtu, kim jest hejter i jakie mogą być konsekwencje dla osób stosujących hejt. W czasie zajęć obserwowałam uczniów i ich reakcje. Słuchali w skupieniu, niektórzy opuścili głowy na dół nie patrzyli na nikogo. Na zakończenie zajęć podpisaliśmy kontrakt „ HEJSTOP” uczniowie odrysowali swoje dłonie i podpisali swoim imieniem. A oto wnioski :
- hejt jest zły,
- jest nielegalny
- może zniszczyć życie drugiej osobie
- sprawia przykrość- jest upokarzający
- piszemy nieprawdę o innych.
W klasie pierwszej zajęcia przeprowadziła pani Beta Pawińska – „ Piątka na zgodę”
Wnioski:
- uczniowie wykazywali duże zainteresowanie tematem zajęć,
- z zaangażowaniem realizowali kolejne zadania i podejmowali dyskusje,
- formułowali trafne spostrzeżenia zarówno dotyczące stanu emocji w określonych sytuacjach, jak i wniosków na przyszłość,
- okazali się bystrymi obserwatorami życia w szkolnej społeczności,
- wiedzą, czym jest konflikt oraz jakie mogą być jego źródła,
- potrafi trafnie nazywać towarzyszące im uczucia
- w podsumowaniu pracy grupowej nazywają i formułują sposoby rozwiązywania konfliktów rówieśniczych.
W klasie III przeprowadzona została lekcja n/t „ Jak powiedzieć nie”
Na lekcji uczniowie dowiedzieli się czym jest asertywność, poznali podstawowe style zachowania wobec innych ludzi oraz zostali zapoznani z dziesięcioma sposobami odmawiania.
Na podstawie ewaluacji lekcji można stwierdzić że:
- uczniowie wiedzą, że asertywność to umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i przekonania, nie lekceważąc uczuć i poglądów swoich rozmówców.
- w sytuacjach konfliktowych umiejętności asertywne pozwalają osiągnąć kompromis bez poświęcania własnej godności i rezygnacji z uznawanych wartości.
- ludzie asertywni potrafią powiedzieć „nie” bez wyrzutów sumienia, złości czy lęku.
- asertywność to kluczowa umiejętność, gdy trzeba oprzeć się naciskom pojedynczej osoby lub grupy np. w sprawie alkoholu, papierosów czy narkotyków.
- będą częściej i w sposób bardziej stanowczy mówili „ nie”.